Få hjælp til ipr-indsatsen

IPR er et område med rigtig mange muligheder, men det er også et kompliceret område. Derfor har vi samlet et udvalg af eksempler og nyttige værktøjer, der kan hjælpe dig og din virksomhed, når I skal udnytte viden og IPR strategisk. Her får I et sted at starte, og hvis der er behov for mere uddybende hjælp, anbefaler vi, at I bruger en professionel rådgiver. 

Se værktøjer

step01

Step 1

SKAB OVERBLIK

Start med at skabe et overblik over de rettigheder og den ubeskyttede viden, som virksomheden har, og vurdér vigtigheden for forretningen. Overvej også, hvordan IPR styres: Hvem tager beslutninger om, hvad der skal beskyttes, og er ansvaret for at følge op og sikre, at rettighederne håndhæves tydeligt placeret?

Læs mere

step02

Step 2

SÆT MÅL

Nu kender I IPR-situationen og kan vurdere, hvordan den passer til forretningen. Har I valgt de rigtige rettighedstyper? Er den vigtigste viden bedst beskyttet? Risikerer I at krænke andres rettigheder? Sæt mål op for IPR-indsatsen, så I sætter ind, hvor det giver mest værdi for netop jeres forretning.

Læs mere

step03

Step 3

FORDEL ANSVAR

Når I har sat målene for IPR-indsatsen, er det tid til at finde ud af, hvordan de nås. I hvilke afdelinger og processer opstår den viden, der skal beskyttes? Hvem skal have ansvar for hvad i forbindelse med IPR? Få kortlagt hvordan I vil håndtere fremtidens IPR-spørgsmål, så I når målet.

Læs mere

step04

Step 4

EKSEKVÉR

Når IPR-ansvaret er uddelegeret, og processerne er aftalt, kan det være en god idé at justere virksomhedens øvrige processer. Er der fx brug for at lade IPR-uddannelse eller oplysning indgå i jeres plan for kompetenceudvikling? Skal brandguiden opdateres, så det fremgår, hvordan jeres varemærker skal bruges? Har I opdaget nye forretningsmuligheder i processen?

Læs mere

glasses

Overblik over viden og rettigheder

Hvad er virksomhedens vigtigste viden? Er det den, der er bedst beskyttet og er den beskyttet i de lande, hvor produkterne sælges og produceres? Det er et vigtigt første step, når man systematiserer sin IPR-indsats og en øvelse, der med fordel kan gentages, i takt med at virksomheden udvikler sig. 

Sådan skaber I overblik

book

Brug mærket rigtigt

Sørg for at medarbejdere, forhandlere og andre bruger virksomhedens brands korrekt. Fx ved at beskrive brugen i jeres brand- eller designguide, ved at forpligte forhandlere til at overholde jeres retningslinjer, når I indgår aftaler, og ved at følge op på, om konkurrenter kommer for tæt på. 

Se eksempler her

forward

Integrer IPR i udviklingsprocesserne

Har din virksomhed udviklingsprocesser, der munder ud i ny teknik eller nye designs? Så er det oplagt at afklare en række IPR-spørgsmål på forskellige stadier – både for at beskytte jeres investering og for at sikre, at I ikke udvikler noget, som andre har rettighederne til. 

Se produktudviklingsmodellen her

search

Søgning i rettigheder

Når man registrerer en rettighed, bliver det også muligt for andre at søge den frem. Det kan I udnytte, så I ikke udvikler noget, andre har rettigheden til, men i stedet accelererer jeres processer ved at indgå en licensaftale.

Læs om forskellige søgemuligheder

repeat

Gør brug af andres viden

Kan virksomheden tjene penge på salg af rettigheder, der ikke udnyttes? Eller skyde genvej via kendte teknologier og brands? Der er mange muligheder i licensaftaler, når man ejer sin viden og kender andres.

Se eksempler og standardaftaler her

money-box

Hvad er jeres viden værd?

Er det vigtigt, at andre ikke kan udnytte virksomhedens viden? Eller må de gerne til den rette pris? Det kan i mange sammenhænge være relevant at vurdere, hvad jeres egne og andres rettigheder er værd. Også inden I bruger penge på, at beskytte fx en opfindelse.

Se hvordan viden og IPR kan værdiansættes

list

Prioriter jeres indsats

Brug ressourcerne bedst muligt og minimer risikoen for fx at krænke andres rettigheder med konsekvenser for både omdømme og økonomi. Det kan I gøre ved at prioritere potentielle IPR-udfordringer. Hvad er fx sandsynligheden for, at jeres produkter kopieres, eller I krænker andres rettigheder? Og hvor stor er konsekvensen, hvis det sker? 

Hent skemaer til risikoanalyse her

Spørgsmål til værktøjerne?

Patent- og Varemærkestyrelsens kundecenter kan guide dig til, hvordan du bruger værktøjerne og kan henvise til yderligere information om rettigheder til opfindelser, brands, logoer og designs.

Du kan også kontakte en af de rådgivere, der har været med til at udvikle værktøjerne: 

Rådgivere

  • +45 4350 8301
  • man-tors: 9-16, fre: 9-15