Brug mærket rigtigt 

Her er eksempler på, hvordan man kan øge sandsynligheden for, at virksomhedens varemærker bruges korrekt.

Design- og brandguide

Mange virksomheder har valgt bestemte skrifttyper, farver, logoer m.m. som definerer virksomhedens grafiske udtryk og identitet. Ofte er det beskrevet til medarbejdere og andre i en guide, hvordan elementerne skal bruges i forskellige sammenhænge. Her kan tilføjes elementer, der har betydning for beskyttelsen af brands.

Fx kan I sikre at virksomhedens varemærker bruges i den rigtige form, så I opfylder jeres brugspligt, og så I ikke risikerer, at mærkerne mister deres særpræg. En gennemtænkt brug øger også genkendeligheden.   

Eksempel 1:

HOVEDBRAND®, LOGO1® og SLOGAN® er vores vigtigste kendetegn og har stor værdi for os, da vores kunder forbinder dem med vores produkter. Vi ejer varemærkerettighederne og for at sikre, at vi beholder dem og styrker genkendeligheden, skal følgende altid overholdes ved brug:

Virksomhedens HOVEDBRAND® skrives altid med versaler, undtagen hvis det efterfølges af ”A/S”. I reklamemateriale bruges font1 eller font2. Virksomhedens LOGO1® bruges kun i Rød eller sort. Produktnavne bruges altid sammen med HOVEDBRAND® og efterfølgende ®-mærke, og må aldrig skrives alene. Vores SLOGAN® bruges enten lige under vores HOVEDBRAND®, eller nederst på siden. Det må ikke indsættes i brødtekst. 

Eksempel 2:

ProduktNavn® skrives altid med stort P og stort N, efterfulgt af ®-mærke. Produktet må ikke beskrives eller omtales udelukkende ved brug af varemærket ProduktNavn®, det skal altid efterfølges af artsnavnet. Dette gælder både reklamemateriale, præsentationer og ved mundtlig omtale.

Retningslinjer

Du kan også gøre det klart for konkurrenter, forhandlere, reklamebureauer, potentielle partnere og andre, hvad du vil med dine varemærker:

Eksempel 3:

Vi er stolte af vores brands VAREMÆRKE1® og VAREMÆRKE2®. De står for den kvalitet, vi bestræber os på at levere. Her kan du læse, hvordan vi forholder os til brug af vores brands:

  • Bevidst kopiering med brug af vores registrerede varemærker og brud på vores ophavsret til illustrationer og brugsanvisninger retsforfølges med krav om erstatning
  • Efterligninger, hvor man forsøger at skabe forvekslelighed med vores brand eller designs, retsforfølges, hvis produkter ikke trækkes tilbage med det samme vi henvender os.
  • Forhandleres brug af varemærker i strid med vores brandguide fører i grove eller gentagne tilfælde til ophævelse af samarbejdet.
  • Co-branding, hvor vores logoer eller designs indgår i andres reklamemateriale eller produkter accepteres ikke uden forudgående aftale.
  • Brug af varemærker og billeder af vores designs tillades på ikke-kommercielle hjemmesider, hvis det klart fremgår, at siden ikke drives eller støttes af os.  

Eksempel 4:

VAREMÆRKE1® og VAREMÆRKE2® ejes af virksomheden. Når du indgår en forhandleraftale for vores produkter, må du bruge VAREMÆRKE2®, efter følgende retningslinjer . Brug af VAREMÆRKE1® tillades kun, når vi har indgået en specifik samarbejdsaftale, hvor vores ekspertise indgår og der foreligger aftale om royalties for salg af de produkter hvor mærket indgår.